tirsdag 3. november 2015

Julebukk - oppfordring!




J u l e b u k k

Rundt Halloween kommer hvert eneste år diskusjonen om julebukken opp igjen
"For hvor ble det av de gode gamle julebukkene?"
"Alt var så mye bedre før i tiden!"


Noen mener at det er så mye koseligere med glade syngende julebukker
på døren enn disse skumle tiggende spøkelsene som kommer på Halloween
Jatakk begge deler sier jeg, for jeg har blitt glad i disse spøkelsene også

Men det er tydelig at mange savner julebukken
Hvorfor gjøre slutt på en så hyggelig og fin tradisjon?
Hvem har gjort slutt på den?
Jo det er vel oss det?

Det er vårt ansvar som foreldre å videreføre denne juletradisjonen
videre til våre barn om vi ønsker at de skal fortsette med den?

Mine barn har fått prøve seg, til stor suksess
Men det er altfor lenge siden...nå syns de vel at de er blitt for store

Det var helt vanlig med julebukk i vårt nabolag der jeg vokste opp
Jeg husker veldig godt at mine eldre søsken og deres venner
kledde seg ut å gikk julebukk i romjula

Når jeg var jentungen gikk vi julebukk fordi det var gøy
Ikke nødvendigvis for at vi skulle få noe
Men vi fikk jo ofte godterier, klementiner eller julebakst
Med snøen som dalte ned rundt oss der vi stod nissekledde på trappen
var stemningen rett og slett magisk
Ja, for når jeg var barn hadde vi lassevis med snø hver eneste jul

I år håper jeg at alle de som sier at de savner julebukkene
kan fortelle barna sine (evnt barnebarn) om det å gå julebukk
Og oppfordre dem til å gå en liten runde julebukk i romjula
 Ja, kanskje du kan bli med du også?

Når noen begynner, vil vel flere komme etter?
Å så kan man jo øve seg på de fine julesangene hele førjulstiden

Kom igjen folkens! 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar