søndag 29. januar 2012

Verdens beste Kalkun



Nyttårsaften stekte jeg
K a l k u n
etter alle kunstens regler


Rett fra ovnen!


Kalkunen skal være romtemperert
når man begynner arbeidet med den

Fjern posen med innmat og tørk
godt av kalkunen både inni og utenpå

Jeg lagde først kryddersmør
70 gr romtemperert smør + div krydder + noen fedd hvitløk
Dette smøret smurte jeg godt inn
under skinnet
på kalkunen!

Ble noe kryddersmør til overs som jeg
smurte inn hele kalkunen med
For deretter og salte og peppre hele kalkunen


Fylte kalkunen med hvitløk, epler og svisker
+ klementiner til Thanksgiving
Bruker vel det jeg har tilgjengelig egentlig 


Jeg la den så i en langpanne
(jeg hadde smurt med smør)

Så penslet jeg den med smeltet smør tilsatt
salt og pepper

Satte i et ekstra steketermometer
Termometeret skal vise 70 grader
når kalkunen er ferdig stekt


Fylte litt vann i langpannen
Akkurat nok til at den dekker hele pannen
Inn nederst i ovnen på 160 grader
30 min pr kg

Ca hver halvtime helte jeg væske over kalkunen fra langpannen
samtidig som jeg penslet den med
det smeltede smøret tilsatt krydder

Sprutet noen striper med honning
over kalkunen mot slutten av steketiden

Det luktet helt herlig og smakte helt himmelsk!
Kalkunen ble kjempe saftig!
Ja, det er den beste vi har smakt!


Anbefales!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar