søndag 29. desember 2013

Oppskrift "Brine"

Brining av kalkun til Nyttårsaften 

Brining

Fyll en stor kasserolle med
4 liter kaldt vann
2,3 dl Kosher salt
(Får du ikke tak i Kosher salt kan du bruke 1,5 dl Maldon salt)
1 dl brun sukker (løs raffinert)
1 ss hel pepper
2 løk i båter
6 knuste hvitløksfedd
og tilsett alt av krydder som du liker
Selv tilsatte jeg rosmarin, timian og 4-6 laurbærblad
- Og 1 appelsin (med skall) oppdelt i båter
Alt dette skal kokes opp
og avkjøles igjen med en gang…

Når ‘laken’ er helt avkjølt setter du den i kjøleskapet

Ta ut den ferdig tinede kalkunen
(den skal alltid tines i kjøleskap)
Ta ut innmaten og skyll kalkunen i kaldt vann
og tørk den både inni og utenpå


Når laken er kjøleskapskald tar du den ut
og tilsetter 3 liter isvann og blander godt


Jeg kjøpte en helt ny bøtte til dette formålet
vasket den og puttet en stor stekepose oppi
til kalkunen og væsken


Så la jeg kalkunen oppi bøtta med bena opp
Så var det bare å fylle opp bøtta med laken
slik at væsken dekket hele kalkunen
så knøt jeg igjen posen og satte bøtta i kjøleskapet


Hvis du ikke bruker bøtte men skal ha kalkunen liggende flatt
må du huske på å alltid legge den ned med brystet først
og så må du snu kalkunen halvveis slik at briningen blir jevn
Den kan ligge i denne blandingen i 10-16 timer
Dess lengre dess bedre
Ja, noen lar den ligge i tre dager!


Dagen kalkunen skal spises tar du den ut av kjøleskapet
Tømmer ut væsken
Skyller kalkunen under kaldt vann
Tørk den godt både inni og utenpå og lar den ligge på kjøkkenbenken 
mens du forbereder deg på steking


Jeg laget som vanlig kryddersmør som jeg smurte
innunder skinnet på kalkunen
(70 gr romtemperert smør + div krydder + noen fedd hvitløk)


Kalkunen blir skikkelig god og saftig når den brines!


 Anbefales!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar